در این تفکرات که قصد انعکاس آنها را داریم، بعد از خاکسپاری مستقیم جسد همراه بوده، گاهی
نیز با قرار دادن یک سنگ پوشاننده بر روی جسد روی می داد.
بعد از آن هم بر روی طبقه فوقانی خاکستر موادی که برای سوزاندن جسد به کار رفته پاشیده می شد.
سپس بر روی لایه نازک یک میلی متری شن نرم، لایه ای از سیلیس سفید و یا آهک که نماینده زندگی مابعد بود پخش می شد.
در قبر نیز بر روی لایه نزدیک به سطح، سنگ و خاک طبیعی ریخته شده و قبر را شکل می داد.
ثروتمندان و خانواده Frig که در شهر پادشاه زندگی کرده بودند، بعد از مرگ در تومولوس هایی
که اتاق های مزاری پوشیده با ریشه های درختان سدر و عرعر را در خود جای داده بودند، دفن می شدند.
ساختار چوبی این اتاق ها حاکی از یک تکنیک پیشرفته می باشد.
در اکثر مواقع، چاله های وسیع و درازی در زمین کنده شده، در داخلش اتاقک هایی
از چوب ساخته می شود و اطرافش با قلوه سنگ پر می شد.
بعد از قرار گرفتن جسد در اتاقک چوبی و قرار دادن هدایای مرده، بر روی اتاقک سقف زده شده و بر روی آن نیز از سنگ پر میشد.
بر روی آن نیز خاک و یا خاک رس انباشته شد، تل خاکی Tumulus ساخته می شد.
ارزش و تنوع هدایایی که همراه مرده در تومولوسهایی که تعدادشان به ۱۰۰ نزدیک بوده
و تا کنون ۲۰ عدد از آنها حفاری شده، نشان از اهمیت فرد مرده دارد.
اجساد در دوره های اولیه بدون سوختن و در دوره های بعدی پس از سوزانده شدن
به صورت خاکستر در ظرفهای مخصوص به نام Urne درتل خاکی ها قرار می گرفتند.
خاکستر در بسیاری از مدنیت ها نماینده تصویری ابدی از روح است.
از این زاویه، در جاهای مختلفی از ایران به ویژه در جاهایی که اجساد سوزانده می شدند،
بخشی یا تمام خاکستر مرده در داخل یک سنگ قبر کوچک،
یا یک گلدان و یا در مورد انسان فقیر در داخل یک کوزه نگهداری می شد.
جستجوگران گنج و یا به عبارت دیگر انسان هایی که در محیط روستایی زندگی می کنند،
زمانی که به هر نحو از زیر خاک کوزه ای را بیرون می کشند، با خاکستری در داخل آن مواجه می گردند.
این یک اتفاق رایج است و گاهی نیز افراد حکایت هایی را منتسب به پدران و اجداد خود از این کوز هها نقل می کنند.
چنین نقل می کنند که خاکستر این کوزه ها را به هوا پخش کرده و بعدها فهمیده اند
که این خاکستر گرد طلا بوده است. لکن تمام حادثه غیر از چیزی که در بالا ذکر شد نبوده است.
هیچ وقت به اثار های هنری و یا کتیبه ها یا سنگ نوشته ها یا هر شکل ،
اثری که به دست قدیمیان نوشته یا حجاری یا نجاری شده دست نزنید .
و این اثار ارزشمند ملی را تخریب نکنید .
۱ تخریب آثار ملی و فرهنگی تاریخ ایران عزیزمان ،
۲ این را مطمئن باشید که در هیچ جای ایران گنج در اغوش اثر قرار داده نشده است ،
نشانه ها همیشه علامت یکی مانده به نقطه ی اصلی یا چند تا مانده به نقطهی اصلی میباشند ،
هر اثری درونش گنج وجود ندارد ،
مواظب میراث ملی مان باشیم